неделя, 1 юни 2014 г.

Социалната мрежа Twitter - наръчник за употреба


Twitter е втората по популярност социална мрежа в света след Facebook, позволяваща на своите потребители да изпращат и четат 140 символни статус съобщения, познати като туитове. 
Въпреки цялата световна популярност тази социална мрежа остава масово неразбрана и тъмна като "тъмна Индия" за много от приятелите и познатите ми. 
Редовно чувам реплики от рода "имам профил, но не го ползвам" или "а, да, знам го това twitter, прилича на facebook, нали?". Макар че след последното си обновяване на дизайна, наистина леко прилича на facebook (навлизаме в друга тема), същостта на twitter е много по-различна.

Откъде да започнем?

След като се регистрирате, първото което следва да направите е да си измислите "handle/хендъл", което ще рече - @примерен_никнейм, чрез който ще могат другите потребители да се обръщат към вас и да ви включват в разговори и тагове. Освен хендъл имате и потребителско име. Двете могат да съвпадат или да са различни по ваш вкус. Можете да ги променяте по всяко време, но е хубаво хендълът да бъде един и същ, понеже по него вие сте разпознаваем за останалите.


Менюто

Кликнете върху снимката, за да я уголемите.
От Home виждате тъй нареченият Timeline, където са туитовете на хората, които следвате.
В Notifications ви излизат известията, свързани с ваши туитове и нови последователи. 
Един туит може да бъде Favorit-нат, Re-tweet-нат, или да му се отговори с Reply (един вид коментар под статус, както е във facebook.)
Discover е мястото, където виждате какво харесват хората, които следвате, и съответно какви хора са последвали. Виждат се популярните туитове за деня в локален и международен мащаб.
Me е изгледът на вашия профил, такъв, какъвто го виждат останалите потребители.
В дясно следва бутонът за лични съобщения или Direct Messages, "зъбното колело" е бутон за настройки, а от "листът с перото" се "композират" нови туитове. Най-важният бутон от всички. :)

Дизайн на профила
Избор на аватар, фон и заглавна картинка (тип Cover photo, както е във Facebook). Тук няма нужда от обяснение. Те са важна част от това как ви възприемат другите потребители, така че избирайте картинки, които да отговарят на личността Ви (или пък недейте).

Настройки

Менюто с настройки е съвсем семпло и user-friendly, за 10тина минути ще сте наясно с всичко. Любопитно е да се отбележи настройката "заключване на профила", чрез която, последователите ви имат достъп до туитовете ви, само ако им разрешите. Аз лично не препоръчвам тази настройка, бъдете отворени и пишете каквото желаете, това е целта на социалните мрежи - да социализират, а не да се "заключваме" един от друг.

До тук добре, избрали сте си име, аватар, запознати сте с настройките...а сега какво?
Ами започвате да туитите!

Ето два съвсем семпли, но ясни примера, които отговарят на въпроса "Какво е туит?"


TWITTER = Typing What I'm Thinking To Everyone Reading

От тук нататък инициативата е ваша. Отначало ще премисляте внимателно какво туитите, ще пишете рядко, може и да ви се стори странно, но после изведнъж тази социална мрежа ще започне да ви увлича все повече и повече. Това се дължи най-вече на хората, които следвате и на последователите ви. 

Following и Followers
Кого да последвам и кой следва мен?

Following е списъкът от хора, за които сте абонирани.
Followers са потребители на Twitter, които са се абонирали за вашия профил. По този начин те стават ваши последователи и туитовете Ви фигурират в техните timeline-ове.

Трендовете

Или с други думи тенденциите. Те се определят от алгоритъм, които се създава въз основа хората, които следвате и вашето местоположение.

Трендовете ви помагат да откриете най-горещите нови теми, които подлежат на обсъждане в Twitter. За да се включите в даден тренд, туитът ви трябва да съдържа точното наименование на тренда с прикрепен пред него символ "#" - или тъй наченият Хаштаг. И обратното, когато много се туити за даден хаштаг, той се превръща в тренд.


Един от любимите ми трендове беше #хранаикниги, породил много култови туитове:



Мадам Бобвари, Олио Туист, В очакване на Говеждо, Банският старец и морето, Опасни мръвки, Сусамка и седемте кюфтета, Пази, Боже, сито да преяде, Властелинът на запръжките, Вероника решава да яде и т.н.

Twitter термини
Favorite - звездичката, с която означавате, че харесвате даден туит на друг потребител. (еквивалент на Like във Facebook)

@mention - използва се споменаване на друг туитър акаунт във ваш туит, по този начин вашето споменаване, ще се появи в неговото меню Notifications.

Reply - отговор/коментар към туит.

RT (Re-Tweet) - означава да публикувате даден туит на друг потребител, такъв какъвто той го е написал, на своя Timeline. Ако искате да добавите нещо към туита, и тогава да го ретуитнете, можете да го копирате в кавички и преди него да сложите съкращението RT.

Lists - списъци, които ви помагат, когато например следвате голям брой хора. По този начин можете да ги разпределите в категории. Списъците могат да бъдат публични и лични. Когато даден потребител е добавен към публичен списък на друг потребител, той получава известие за това в меню Notifications.

DM (Direct Message) - Лични съобщения, които са важна част от кореспонденцията с други туитър потребители. Две забележки за DM-ите: 
Първо - не можете да изпращате съобщение на човек, който не ви следва; 
Второ - личните съобщения също са ограничени до 140 символа.

#tbb (twitter blogger beer) - с този хаштаг обикновено се уточнява предстояща сбирка на хората с Twitter профил в даден град. Обикновено в началото на всеки месец по традиция се провежда #tbb, но в последно време организацията се пренесе във facebook със създаден евент за улеснение.

#FF (follow friday) - Това е туитър явление, което се проявява всеки петък. С него един потребител изброява няколко на брой други потребители чрез mention и по този начин ги "промотира" пред другите си последователи. Обикновено (но, не е задължително) във #FF се включват новите потребители с цел да придобият повече последователи и да се ориентират по-лесно кого да следват.

#ToW (Tweet of the Week) - преди много популярен, но напоследък забравен хаштаг, който определяше най-добрият туит за седмицата. Измежду десетте най-споделяни туита чрез гласуване под формата на favorites и re-tweets се избираше победител. Победителят реално не печели нищо; най-много да се сдобие с няколко нови последователи и интернет слава.

Twitter е вашата персонална информационна агенция
Туитър действа като най-бързата медия. Туитва се за това, което се случва в момента, било то важно или маловажно. 
Ставате част от съвременно общество, където всеки може да бъде както читател, така и писател.
Информацията е чиста, непредубедена и не подлежи на никаква цензура.


В заключение имам няколко съвета
  • Не се притеснявайте, ако в началото ви следват само 10 човека, с интересни туитове и постоянство това бързо ще се промени.
  • Последвайте други съвсем нормални и необикновено обикновени хора като вас. :)
  • Пишете грамотно. Не спамете. Не се заяждайте с никого.
  • Не свързвайте други социални мрежи с Twitter, като например facebook или foursquare. Хората не се интересуват от това дали сте ъплоуднали нов албум със снимки, или сте се чекирали в един-кой-си бар. Интересуват се от възгледите и мислите ви. :)
  • Бъдете активни, не щадете favorit-звездички и Re-tweet-и. 
  • Не копирайте вицове, бъдете оригинални и казвайте какво мислите с ваши думи.
  • Не бързайте да последвате една дузина известни личности, понеже те няма да ви последват обратно и най-често не туитят самите те, а профилът им се поддържа от PR екипи.
  • Пишете за развлечение, за неща, които ви вълнуват, избягвайте да мрънкате.
  • Хубавото на туитър се състои в това, че има известна доза анонимност. (По-голяма или по-малка, това зависи от вас.) Няма задръжки и предубеденост, ще се учудите колко приятно може да бъде общуването с непознати. 

...

...